Granola domowa, zdrowa i pyszna potrawa – Kasia od Kuchni – Fit Food

Granola domowa

Dziś szybki i krótki wpis, ale i nowy pomysł, by urozmaicić sobie ofertę śniadaniową o kolejną zdrową i pyszną potrawę.

Granola domowa to mieszanina płatków zbożowych, rodzynek, orzechów, suszonych owoców, miodu (lub innego naturalnego „słodziaka”, np. słodu zbożowego, syropu buraczanego, kukurydzianego, klonowego), i z odrobiną tłuszczu (odrobina masła, oleju kokosowego, oleju z pestek winogron lub dobrej oliwy z oliwek),  pieczona do chrupkości w piekarniku.

Granola  domowa jest bogata w kwasy omega-3, kwasy tłuszczowe nienasycone (NNKT) i w cukry, które stopniowo uwalniają w naszym organizmie energię  i pomagają przemóc w sposób naturalny ospałość i zniechęcenie oraz uzyskać większą jasność umysłu. Podawana obowiązkowo w towarzystwie mleka lub jogurtu, bogata jest w wapń dla mocnych kości, ale także włosów i paznokci. Bakalie zawarte w granoli to duża dawka witamin i minerałów oraz błonnika. Takie owoce obniżają cholesterol, poprawiają pracę tarczycy, odkwaszają organizm, zapobiegają udarom mózgu i zawałom. Mają również właściwości przeciwzapalne i działają jak naturalny środek przeczyszczający. Obfitują również w potas, który reguluje ciśnienie krwi i gospodarkę wodną organizmu. Suszone owoce pęcznieją  w żołądku ( przez zawartość pektyn), co powoduje jego wypełnienie. To oznacza, że niewiele takich owoców zjemy a posiłek z ich użyciem nasyci nas na dobrych kilka godzin.

Granola to także orzechy. Zawierają one tłuszcze, ale oczywiście te nienasycone i są kaloryczne, ale zapewniam Was, że to samo zdrowie. Mają wysoką zawartość witamin z grupy B i witaminy E korzystnie wpływające na pracę mózgu i kondycję skóry, oprócz tego zawierają dużo magnezu, który chroni przed stresem i kwas foliowy (odpowiedzialny za prawidłowy rozwój płodu), dlatego poleca się, by sięgały po nie kobiety w ciąży. Niektóre orzechy, np. pistacje zawierają beta-karoten. Wszystkie orzechy maja właściwości zapobiegania nowotworom oraz  miażdżycy, poprawiają krążenie krwi i obniżają cholesterol. Ze względu na ich kaloryczność polecam 2, 3 razy w tygodniu sięgać po nie zamiast słodyczy, ale garść zdecydowanie wystarczy 🙂

Przepis na granolę domową, którą ja robię dla siebie:

Granola domowa

Podstawa:

1 szklanka płatków owsianych górskich

1 szklanka płatków owsianych orkiszowych (lub innych)

Pół szklanki wiórków kokosowych

Łyżka roztopionego masła ( lub oleju kokosowego, oleju z pestek winogron lub dobrej oliwy z oliwek)

3 łyżki miodu

 

 

 

Krok 1️⃣

Nagrzewamy piekarnik do 150st.C. Blaszkę wykładamy papierem do pieczenia.

W misce mieszamy oba rodzaje płatków wraz z wiórkami kokosowymi. Podgrzewamy w rondelku masło (lub inny tłuszcz), i dodajemy do niego miód, odstawiamy z palnika i mieszamy do otrzymania jednolitej konsystencji. Następnie tłuszcz wraz z miodem dodajemy do mieszaniny płatków i wiórków kokosowych. Mieszamy dokładnie do momentu aż część sucha będzie pokryta mokrą substancją. Wykładamy płasko na blaszce i wkładamy na ok.20 minut do piekarnika. Co jakieś 4-5 minut sprawdzać trzeba masę i ją przemieszać, by się nie spaliła. Całość powinna się lekko przyrumienić, nie zbrązowieć !

 

Dodatki (dodajemy to, co lubimy):

Garść orzechów włoskich

Garść orzechów ziemnych (wcześniej zarumienione na suchej patelni)

Pół szklanki nasion słonecznika (wcześniej zarumienione na suchej patelni)

Garść suszonej żurawiny

Garść rodzynek

 

Krok 2️⃣

Gdy masa jest gotowa, wyciągamy ją i czekamy aż trochę wystygnie.

Wszystkie dodatki mieszamy w misce. Następnie dodajemy masę płatków owsianych i mieszamy całość.

Teraz wystarczy przechowywać w słoiku szczelnie zamkniętym i mamy granolę. Smak utrzymuje się przez ok. 3 tygodnie, więc tyle macie czasu na zjedzenie jej.

 

Granola jest w Polsce jeszcze mało popularna, jest też bardziej kaloryczna niż musli. Niektórym mogło się „przejeść” te drugie, więc można sobie poszerzyć jadłospis. Można  i to, i to zakupić w sklepie. Jednak nie zawsze znajdziemy w  nich same naturalne składniki. Często wyczytać można na opakowaniu, że w środku oprócz zboża jest cukier, syrop glukozowo-fruktozowy i zamiast suszonych owoców mamy kandyzowane. Często są ulepszacze smaku. I duża ilość tłuszczy, które wcale nie są potrzebne do takiego produktu. Jeśli znajdujemy zdrową i naturalną „perełkę”, zazwyczaj  trzeba za nią zapłacić nawet do 10 zł za opakowanie, które jest wielkie, a środek starcza na 2 razy.

Zachęcam Was serdecznie do przygotowywania własnych płatków śniadaniowych. Dodajecie wtedy zawsze naturalne składniki, to co lubicie i sami regulujecie poziom tłuszczu i cukru w całości produktu.
Niżej dołączam zdjęcia jak można wykorzystać granolę 🙂

Granola domowa

Granola domowaGranola domowa

 

 

 

 


Więcej artykułów Kasi znajdziecie tutaj 👇👇👇

OWSIANKA NIE MUSI BYĆ NUDNA – Kasia od Kuchni – Fit Food

Naturalne Energy Drinki ! Kasia od Kuchni – Fit Food

Kasia Baron INSTAGRAM > again_mondays

Kultura Sportu
Kultura Sportu

Trener personalny Piotrek Jańczyk Katowice

Dodaj komentarz