Mięśnie brzucha. Nie tylko krata się liczy!

Na mięśnie brzucha składa się nie tylko mięsień prosty, który tak zażyle katujemy, aby móc pochwalić się ”sześciopakiem”, ale również mięśnie skośne, mięsień poprzeczny oraz biodrowo-lędźwiowy, które poza względami estetycznymi, pełnią istotną rolę w naszym funkcjonowaniu. Mięśnie brzucha nadają naszej sylwetce smukły i atletyczny wygląd, stanowiąc jednocześnie centrum stabilizacji naszego organizmu, gdyż odpowiadają za utrzymanie stabilności kręgosłupa i miednicy. Ponadto, mięśnie brzucha są mediatorem pomiędzy górną i dolną częścią naszego ciała, przekazując pomiędzy nimi energię, którą generujemy podczas poruszania się i treningu. Możemy wyobrazić sobie, iż mięśnie brzucha to most, po którym przemieszcza się energia podczas wysiłku fizycznego. Naszym celem powinno być zatem jego wzmocnienie, które zapewni mu wytrzymałość i dużą przepustowość. Z kolei, im więcej wysiłku włożymy w dbałość o stan tego mostu, tym większa energia będzie przez niego przebiegać usprawniając działanie naszego organizmu.

Główne korzyści płynące z silnych i rozwiniętych mięśni brzucha?

Mięśnie brzucha Kultura Sportu

  • Stabilizacja dolnego odcinka kręgosłupa. Mięśnie brzucha biorą udział m.in. w procesie zginania dolnej części kręgosłupa w przód, zabezpieczając go przed nadmiernym wygięciem. Świadomie użyte i wzmocnione mięśnie brzucha odprowadzają przesilenia, które pojawiają się w kręgosłupie w trakcie zginania, chroniąc nas tym samym przed bólem i urazami
  • Szybsze przemieszczanie się. Mięśnie brzucha są kluczową partią mięśniową u biegaczy i wszystkich, którym zależy na sprawnym poruszaniu się. Mięśnie te kontrolują bowiem wyprostowaną sylwetkę podczas biegu i poprawiają współpracę między biodrami, udami i dolnym odcinkiem kręgosłupa, a także usprawniają kończyny górne i dolne połączone z tułowiem.
  • Równowaga i koordynacja. Wykonując ćwiczenia w obrębie wszystkich mięśni brzucha i ich antagonistów (m. in. prostownika grzbietu) stymulujemy obszar mózgu zwany móżdżkiem, który odpowiada za koordynację, świadomość przestrzenną i równowagę. Przekonacie się o tym podczas przygotowań do sezonu narciarskiego i snowboardowego. W sportach tych nogi to nie wszystko. Niezbędny do jazdy balans i równowagę zapewnią Wam właśnie wzmocnione mięśnie brzucha.

Najlepszy sposób na ćwiczenia mięśni brzucha.

Ćwiczmy mięśnie brzucha w ciągu całego dnia, nie tylko w trakcie treningu! Poza wykonywaniem nieskończonej ilości brzuszków pamiętajmy o świadomym utrzymywaniu napięcia mięśni brzucha podczas każdej czynności dnia codziennego. Siedzisz za kierownicą, biurkiem czy w fotelu utrzymuj również napięcie mięśniowe. Odciążysz w ten sposób kręgosłup i pozwolisz mu odpocząć. Wyprostuje to także Twoją sylwetkę i zwiększy świadomość posiadanych mięśni. Jeśli natomiast masz problem ze świadomym napinaniem mięśni brzucha jest na to sposób. Dodaj do swojego planu treningowego ćwiczenia izometryczne, takie jak: plank, plank na piłce, czy zwis na drążku z ugiętymi nogami. Pobudzą one głębokie mięśnie brzucha i wytworzą odpowiednie połączenia nerwowe, pozwalające kontrolować Ci swój brzuch.

 

Teraz możecie śmiało już rąbać drzewo na swoim brzuchu. No unikajcie tylko ostrza siekiery. Szkoda żeby się stępiła ;P.


Kultura Sportu

Trener Personalny Piot Jańczyk Katowice 2017

3 powody, przez które Twoja waga ciągle stoi w miejscu

W zdrowym ciele zdrowy duch! Dlaczego aktywność fizyczna czyni Cię mądrzejszym

Śniadanie i czas na nie vs RANEK-jak sobie poradzić?

Dodaj komentarz