Naturalne Energy Drinki! Kasia od Kuchni – Fit Food

Naturalne Energy Drinki 

Jak energetyk to tylko naturalny. Ostatnio wiele się słyszy o wzrastającej liczbie osób  pijących energy drinki ( nawet przez osoby poniżej 16 roku życia!), i o skutkach ubocznych jakie wiążą się ze spożywaniem tych napojów. Na wstępie jednak opiszemy co to jest w ogóle napój „energy”.

Napój energetyczny to gazowany i pobudzający napój bezalkoholowy. Napoje takie przeznaczone są dla osób wykonujących wzmożony wysiłek psychiczny jak i krótkotrwały fizyczny (dlaczego krótkotrwały?  ponieważ istnieją również napoje izotoniczne, które bardziej się sprawdzają na długotrwały wysiłek, troszkę inaczej działają, ale to innym razem).

Napoje energetyczne  znane są pod nazwami : Tiger, Red Bull, Burn czy Monster i wiele innych.

Drinki te mimo świetnych reklam należą do bardzo niezdrowych.

DCIM156GOPRO

Skład ich zazwyczaj jest taki sam, m.in. woda, syntetyczna kofeina, końska dawka cukrów i wiele substancji konserwujących. To wszystko to źródło sztucznej energii.

Gotowe napoje energetyczne  wzmagają poziom stresu i spowodować mogą stany lękowe, podwyższają poziom cukru w organizmie, a ten skutkuje szokiem glikemicznym, odwodnieniem, próchnicą i nadwagą. Zmniejsza także odporność organizmu na infekcje i powoduje stany zapalne.

Wypijane w dużej ilości energy drinki przyczyniają się też do tzw. „huśtawki nastrojów”, ze względu na bardzo dużą dawkę kofeiny, która zawarta jest w tych napojach. Zmniejsza ona poziom serotoniny w mózgu odpowiedzialnej za dobre samopoczucie. Sklepowy energy drink naraża również nasze wewnętrzne narządy tj. : serce, wątrobę, mózg i przewód pokarmowy.

Dietetyczne czy niskokaloryczne napoje energetyzujące zwykle zawierają aspartam, sztuczne barwniki i aromaty. Trzeba pamiętać, że wiele tych substancji jest rakotwórczych. To nie wszystkie skutki uboczne spożywania gotowych energetyków. To co powinno dawać nam energii truje nas od środka. Mamy jednak sposób jak poprawić nasze zdrowie i pobudzić nasz organizm.

 

W dzisiejszym artykule oprócz przestrzegania przed złymi napojami gotowymi, chcemy zachęcić do „domowych energetyków”. Są one przede wszystkim zdrowe i naturalne. Łatwo, szybko i tanim kosztem można  je przyrządzić.
Do tego wszystkiego są pyszne.

Działają one lepiej niż te gotowe napoje i praktycznie nie mają żadnych wad!

 

Nasze propozycje naturalnych energy drinków 

 

Pierwsza to smoothie, które jest cennym źródłem witamin, a przy okazji zadowoli Wasze kubki smakowe. Sekretem jest tu malutki owoc liczi, który pod chropowatą powłoką ukrywa słodki i wyjątkowo zdrowy miąższ.

Liczi jest bogaty w witaminę C, żelazo i polifenole- związki te obniżają stężenie cholesterolu, dzięki czemu zapobiegają tworzeniu się miażdżycy, chorób nowotworowych oraz stanów zapalnych. Liczi prócz tego zawiera sporo potasu, który reguluje ciśnienie krwi i pracę serca.

Niestety liczi ma też ciemną stronę. Jest owocem, który zawiera sporo cukrów prostych ( na 100 g liczi- 16,53 g węglowodanów w tym 15,23 cukrów prostych).

Dlatego nie pozwalajmy sobie na częste zajadanie się tymi owocami.

Prócz tego liczi nie jest polecane diabetykom, ponieważ jego indeks glikemiczny jest wysoki – wynosi 50.

 

Kasia Świąder Kultura Sportu DIeta

Smoothie bananowe z liczi ( przepis na 2 normalnej wielkości szklanki)

 

Składniki:

  • 2 banany
  • ok 200 g liczi
  • 125 ml szklanki soku z pomarańczy ( można użyć gotowego soku dobrej firmy)
  • 1 łyżka soku z cytryny

 

Wystarczy wszystko obrać, pokroić na mniejsze kawałki wrzucić do wysokiego naczynia. Wlać sok z pomarańczy oraz cytryny i dokładnie zmiksować do uzyskania jednolitej konsystencji.
Podawać od razu po przygotowaniu.

Napój dzięki liczi zyskuje oryginalny posmak. Sam zapach jest bardzo kwiatowy i egzotyczny.
Takim smoothie można zastąpić gotowe napoje energetyczne, ponieważ dosyć szybko pobudzają i dodają sił. Ciekawostką jest też to, że chińscy cesarze uważali, że owoce te poprawiają nastrój i niwelują stres oksydacyjny. Korzystajmy więc z tych owoców, bo są naturalnym sposobem na wzmocnienie odporności, zdrowia i polepszenie  samopoczucia. Przechowywać w lodówce nie więcej niż przez 2 doby 🙂

 

Druga to napój imbirowy. Imbir jest cenną rośliną, którą warto wykorzystać w swojej kuchni, ponieważ ma wiele właściwości leczniczych. Stawia na nogi jak kofeina, poprawia nastrój, ułatwia trawienie i wspomaga odchudzanie. Leczy przeziębienia i uodparnia  nie wypłukując przy tym z organizmu cennych minerałów. W okresie jesienno-zimowym sprawdza się najbardziej ze względu na sezon grypowy. Roślina ta poprawia koncentrację, ma też zastosowanie w leczeniu migreny oraz sprawdza się przy chorobie lokomocyjnej. Warto wspomnieć, że imbir wspomaga również rzucanie palenia, ponieważ zmniejsza nudności jakie mogą pojawiać się po odstawieniu papierosów oraz oczyszcza organizm. Ciekawostką jest to, że w Azji (skąd pochodzi ta roślina), imbir uchodzi za afrodyzjak ze względu na właściwości rozgrzewające, mianowicie pobudza również organy płciowe. Już wiemy dlaczego w azjatyckich potrawach króluje ta przyprawa korzenna 🙂

 napoj-imbirowy

Napój imbirowy z kurkumą (przepis na ok 1 litr)

 

Składniki:

  • ok 50 g świeżego imbiru
  • pół łyżeczki kurkumy z proszku
  • szklanka wrzątku ( użyliśmy tej o pojemności 350 ml)
  • szklanka wody mineralnej niegazowanej ( użyliśmy tej o pojemności 350 ml)
  • 2 łyżki miodu

opcjonalnie – dla posmaku i wyglądu:

kilka plasterków limonki/cytryny

kilka listków świeżej mięty

 

Imbir myjemy, osuszamy ręcznikiem papierowym i miksujemy w urządzeniu (można też utrzeć na tarce o grubych oczkach). Przekładamy do wysokiego naczynia i dodajemy kurkumę. Wrzątkiem zalewamy i odstawiamy na ok 10 minut. Po tym czasie napar odcedzamy do czystego, wysokiego naczynia i dolewamy do niego wodę mineralną. Następnie dodajemy miód i mieszamy. Można również wrzucić limonki/cytrynę , listki mięty. Świetnie się komponują z posmakiem imbiru, a przy okazji dodają nam witalności i orzeźwienia. Przechowywać w lodówce nie więcej niż przez 2 doby.

 

Kolejną propozycją jest napój iskiate/ znany również jako chia fresca (meksykańska lemoniada). To orzeźwiający napój energetyczny z użyciem ostatnio popularnej szałwii hiszpańskiej, czyli nasion chia.

Nasiona chia zawierają więcej kwasów omega-3 niż sam hodowlany łosoś atlantycki, są bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza dają nam jeszcze więcej niż słynący z niego szpinak. Nasiona odznaczają się również wysoką zawartością biała pełnowartościowego i cynku, co oznacza , że spożywanie tych nasion zapobiega rozwojowi nowotworów, m.in. raka piersi, szyjki macicy czy jelita grubego. Jednak duże ilości spożycia nasion chia przez mężczyzn prowadzi w niewielkim stopniu do zwiększenia zachorowania na raka prostaty ( to wszystko przez kwas ALA, który znajdziemy właśnie w kwasach omega-3). Ponadto dzięki zawartości potasu obniżają ciśnienie krwi, regulują trawienie (zawartość błonnika), maja właściwości uspokajające (występowanie magnezu), a także wzmacniają kości (zawartość fosforu).

iskiate-chia-fresco

Limonka zaś jest skarbnicą witaminy C- ma jej więcej niż cytryna. Dzięki temu wzmacnia układ odpornościowy. Prócz tego w jej składzie znajdziemy witaminy z grupy B oraz witaminę A. Limonka składa się też z minerałów: miedź, żelazo, potas, wapń oraz fosfor. Ten mały, zielony cytrus ma silne działania oczyszczające, rozkurczowe oraz przeciwzapalne. Limonka odkwasza organizm, niweluje zmęczenie  i osłabienie.. Regularne spożywanie soku z limonki zmniejsza nadpobudliwość, bóle głowy, niweluje stres. Wspiera pracę przewodu pokarmowego i korzystnie wpływa na wątrobę.

 

Iskiate/ chia fresca ( przepis na ok 1 litr napoju)

 

Składniki:

  • 2 szklanki  wody kokosowej 100% / woda mineralna (szklanka 300 ml)
  • 2 limonki
  • 3 (lub więcej) łyżki nasion szałwi hiszpańskiej
  • odrobina syropu z agawy lub miód (opcjonalnie)

 

Do szklanego, wysokiego naczynia wsyp nasiona chia, wyciśnij sok z limonek i dodaj do nasion wraz z dochładzaczem.
Następnie zalej wodą kokosową i dobrze wymieszaj. Odczekaj kilka minut i pij z nasionkami. Dorzuć świeże owoce i listki świeżej mięty. Przechowywać w lodówce nie więcej niż przez 2 doby. Przed spożyciem najlepiej wymieszać całość.

Napój jest lekko kwaskowaty, orzeźwia i gasi pragnienie. Woda kokosowa nawadnia organizm i uzupełnia niedobory elektrolitów spowodowane wzmożonym wysiłkiem fizycznym. Ten energy drink pomaga naszemu organizmowi szybciej się zregenerować i nabrać sił na kolejne wyzwania. Przeciwdziała skurczom, wzmacnia mięśnie, ma wpływ na prawidłową pracę serca i pomaga w koncentracji. Niweluje także stres i wspomaga w pozbyciu się kaca 🙂

 

Mamy nadzieję, że przepisy, które proponujemy pomogą Wam poprawić stan zdrowia, zadbają o Waszą codzienną dietę i będą wspierać każdego dnia w treningach i ćwiczeniach. Jeśli korzystacie z gotowych napojów energetycznych zachęcamy, by spróbować naturalnych produktów do stworzenia napoju, który nie tylko Wam zasmakuje, ale także zadba o Wasz organizm, nie tylko dodając Wam energii.


Kasia Baron INSTAGRAM > again_mondays

 

 

 

Kultura Sportu
Kultura Sportu – Trener Personalny Piotrek Jańczyk Katowice                                                                                                                                                      www.kulturasportu.pl 

Dodaj komentarz