Odżywki białkowe – a na co to komu?

Odżywki białkowe – Aminokwasy z odżywek białkowych uwalniają się w różnym tempie długotrwale zwiększając pule wolnych aminokwasów w komórkach mięśniowych, hamując w ten sposób katabolizm i stymulując anaboliczne procesy budowy. Upraszczając, spożywanie odżywek białkowych chroni nasze mięśnie przed rozpadaniem się i usprawnia ich przyrost.  Jak wspominałem w artykule o makroskładnikach

„W zależności od wielu czynników mamy różne zapotrzebowanie na białko. Górną granicą dla mężczyzn jest ok. 2,5 g białka na 1 kg masy ciała (osoby ciężko trenujące, kulturyści, sportowcy itp). Natomiast u kobiet to ok. 1,8 g białka na 1 kg masy ciała. Zalecana jest mniejsza podaż białka w naszej diecie. Obliczamy ją według stopnia naszej aktywności i rodzaju stosowanego treningu.”

Białko, węglowodany, tłuszcze – podstawy.

http://kulturasportu.pl/bialko-weglowodany-tluszcze/

Kiedy trenujemy, utrzymujemy aktywny tryb życia i dbamy o dietę nie raz ciężko jest zaspokoić nam popyt na białko jaki generuje nasz organizm. Wtedy z pomocą przychodzą odżywki białkowe, które możemy łatwo i szybko przyrządzić i spożyć.

Rodzaje dostępnych białek w suplemantach proteinowych :

  • Białka serwatkowe – Najszybciej działające i najbogatsze źródło białka. Uzyskuje się je dzięki procesowi krzyżowej mikrofiltracji, który zachodzi w niskich temperaturach. Białka tego rodzaju posiadają wysoką zawartość aminokwasów rozgałęzionych i najwyższą jakość L-glutaminy.  Za pomocą tej technologii powstaje również koncentrat białek serwatkowych, który charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą i anaboliczną. Odżywki te zawierają idealne proporcje aminokwasów egzogenneych i endogennych, bcaa i L glutaminę.

 

  • Białka mleka – Główną farakcją białkową, która wchodzi w skład mleka stanowi kazeina. Jest to pełnowartościowe źródło białka o wysokiej kinetyce wchłaniania. Najbardziej odżywczą i ekskluzywną formą białek mleka jest kazeina micralna. Charakteryzuje się równomiernym i długim przyswajaniem. Spożycie tego typu białka zapewnia długotrwałe utrzymanie wysokiego poziomu wolnych aminokwasów przez wiele godzin po posiłku.

 

  • Białko jaja – Uzyskuje się je w skutek ultrafiltracji. Pozyskana w ten sposób albumina jaja jest aminowkasem najbardziej zbliżonym do profilu białka ludzkiego. Jest szczególnie bogate w aminokwasy egzogenne w tym BCAA.

 

  • Białko sojowe –  Najbardziej wartościową rośliną proteinową jest soja. Jej ziarna są oczyszcane i koncentrowane w nowoczesnych procesach technologicznych.  Izolat białek sojowych jest wysoko skoncentrowany i zawiera pełen zestaw aminokwasów.

Kiedy i co spożyć ?

Po treningu najkorzystniejsze są białka serwatkowe, natomiast dla stymulacji porcesów anabolicznych podczas snu wyjątkowo skuteczne są białka kazeinowe czyli białka mleka.  Dostępne odżywki białkowe dzielą się na koncentraty WPC, Izolaty WPI oraz hydrolizaty WPH. Różnią się one nieco jakością i trochę bardziej ceną. Dla początkujących oraz uprawiających sport amatorsko w zupełności wystarczy odżywka białkowa WPC.  Osoby którym zależy na nieco przyśpiesznym wchłanianiu i większej ilości aminokwasów rozgałęzionych sięgają po droższe izolaty i hydrlizaty białek.  Dobrym sposobem na zwiększoną podaż białka w naszej codziennej diecie jest stosowanie odżywek białkowych nie tylko w postaci rozpuszczonego w  mleku lub wodzie proszku. Pomysły i przepisy, które sam stosuje i polecam znajdziecie w tych artykułach:

SHAKE IT – 5 DNI 5 RÓŻNYCH KOKTAJLÓW

Proteinowe kulki mocy ! Protein balls – REWELACYJNA FIT PRZEKĄSKA

Nie bójmy się zatem sięgnąć po odżywki białkowe. Hejcone i wyrzucane przez nasze matki „proszki” potrafią przynieść naszym trenującym i dbającym o dietę organizmom wiele korzyści💪💪💪.


Trener Personalny Piotrek Jańczyk Katowice

 

Dodaj komentarz