W zdrowym ciele zdrowy duch! Dlaczego aktywność fizyczna czyni Cię mądrzejszym

Dlaczego uprawianie sportu sprawia, że jesteśmy mądrzejsi?

Tę zależność odkryto już 2000 lat temu

Mens sana in corpore sano (W zdrowym ciele zdrowy duch)

Słowa rzymskiego poety Juvenala.

Stoi za tym parę czynników:

Aktywność fizyczna wzmaga krążenie krwi.

Regularne ćwiczenia mają dla naszego organizmu zbawienny wpływ. Pierwsze korzyści jakie możemy zauważyć to zwiększenie się pojemności wyrzutowej serca(jedno uderzenia serca wyrzuca więcej krwi) oraz zwiększenie się pojemności oddechowej płuc(jeden oddech dostarcza więcej tlenu do krwioobiegu). Nie wpływa to tylko na sprawniejszą pracę naszych mięśni. Mózg poprzez zwiększoną ilość składników odżywczych i tlenu dostarczanych z krwią zaczyna pracować na zwiększonych obrotach. Przekłada się to również na wydłużoną czujność i możliwość dłuższego skupiania się. Ćwiczenia podkręcają metabolizm, który zostaje podkręcony jeszcze na długo po aktywności fizycznej. Dzięki temu efektowi nasz umysł również dłużej korzysta z większej ilości dostarczanego tlenu i wydajniej pracuje.

Podwyższony poziom dopaminy.

Dopamina to neuroprzekaźnik, który zapewnia komunikację między komórkami nerwowymi. Podczas wykonywania ćwiczeń rozwijamy i skupiamy się na naszej koordynacji(szczególnie przy wykonywaniu nowych ćwiczeń). Im bardziej złożone i intensywne ćwiczenia tym więcej wydzielanej przez nasz mózg dopaminy. Zwiększone stężenie tego neuroprzekaźnika w mózgu utrzymuje się nawet pomiędzy podejmowanym regularnie wysiłkiem. Dzięki temu stajemy się bardziej czujni i skupieni.

Zwiększone unerwienie mózgu.

Po za układem krwionośnym, który odżywia nasz mózg kluczową rolę spełnia układ nerwowy. Odpowiada on za komunikację między centralnym ośrodkiem sterowania(korą ruchową) a mięśniami. Używane do tego impulsy nerwowe przekazane z mózgu do odpowiedniego mięśnia dają sygnał do skurczu. Bieganie to

bardzo złożony ruch, ale jest również prawie zautomatyzowane. Im więcej mięśni musi poruszać się równocześnie tym bardziej mózg musi się koordynować aby sprostać wysyłaniu tak wielkiej ilości impulsów nerwowych. Wykonując niektóre czynności ruchowe angażujemy aż 600 mięśni na raz. Te złożone sekwencje to czyste arcydzieło naszej głowy. Im częściej powtarzamy jeden ruch tym sprawniej mózg uczy się pobudzać odpowiednie mięśnie. Zatem aby ciągle stymulować wytwarzanie nowych połączeń nerwowych musimy ciągle poddawać nasz mózg nowym wyzwaniom!

Ćwiczenia restartują mózg.

Jak więc zauważamy z biegiem czasu nietypowe ruchy stają się dla nas co raz to łatwiejsze. Zaczynamy wykonywać je automatycznie. Każdy z nas pamięta swoje pierwsze prawidłowe przysiady czy podpór przodem. Ucząc się prawidłowej techniki musimy się bardzo skupiać nad jej wykonaniem. Angażujemy wtedy korę przedczołową, która jest odpowiedzialna za logiczne myślenie, organizacje i planowanie. Im lepiej opanujemy daną sekwencję ruchu tym bardziej odciążymy obszar przedczołowy i zostawimy wszystko w rękach kory ruchowej. Efektem dla nas będzie odprężenie i wyłączenie kory przedczołowej co możemy porównać do restartu. Koncentrujemy się na wykonywaniu ćwiczenia wyłączając potok myśli.  Dlatego wysiłek nas odpręża i daje nam czas na świeże spojrzenie na otaczające nas wyzwania i problemy życiowe.

Więcej na temat wzorców ruchowych dowiesz się z artykułu

Technika i poprawne nawyki ruchowe. Ćwicz i rób to dobrze! [VIDEO]

 

Wprowadzając kulturę sportu do naszego codziennego życia dbamy nie tylko o sprawne funkcjonowanie naszego układu motorycznego ale i dla nas najważniejszego komputera główno-dowodzącego czyli naszego mózgu. Traktujmy nowe umiejętności motoryczne jak nowe aplikacje i programy dzięki którym sprawniej i wydajniej możemy funkcjonować.


Trener personalny Piotr Jańczyk Katowice 2017

 

SPRAWDŹ TEŻ !

Kreatyna. A na co to komu? Kulturalna pigułka wiedzy o kreatynie

Białko, węglowodany, tłuszcze – podstawy.

Dodaj komentarz