Mięśnie brzucha. Nie tylko krata się liczy!

6 września 2017 By kulturasport.nazwa.pl

Na mięśnie brzucha składa się nie tylko mięsień prosty, który tak zażyle katujemy, aby móc pochwalić się ”sześciopakiem”, ale również mięśnie skośne, mięsień poprzeczny oraz biodrowo-lędźwiowy, które poza względami estetycznymi, pełnią istotną rolę w naszym funkcjonowaniu. Mięśnie brzucha nadają naszej sylwetce smukły i atletyczny wygląd, stanowiąc jednocześnie centrum stabilizacji naszego organizmu, gdyż odpowiadają za utrzymanie stabilności kręgosłupa i miednicy. Ponadto, mięśnie brzucha są mediatorem pomiędzy górną i dolną częścią naszego ciała, przekazując pomiędzy nimi energię, którą generujemy podczas poruszania się i treningu. Możemy wyobrazić sobie, iż mięśnie brzucha to most, po którym przemieszcza się energia podczas wysiłku fizycznego. Naszym celem powinno być zatem jego wzmocnienie, które zapewni mu wytrzymałość i dużą przepustowość. Z kolei, im więcej wysiłku włożymy w dbałość o stan tego mostu, tym większa energia będzie przez niego przebiegać usprawniając działanie naszego organizmu.

Główne korzyści płynące z silnych i rozwiniętych mięśni brzucha?

Mięśnie brzucha Kultura Sportu

  • Stabilizacja dolnego odcinka kręgosłupa. Mięśnie brzucha biorą udział m.in. w procesie zginania dolnej części kręgosłupa w przód, zabezpieczając go przed nadmiernym wygięciem. Świadomie użyte i wzmocnione mięśnie brzucha odprowadzają przesilenia, które pojawiają się w kręgosłupie w trakcie zginania, chroniąc nas tym samym przed bólem i urazami
  • Szybsze przemieszczanie się. Mięśnie brzucha są kluczową partią mięśniową u biegaczy i wszystkich, którym zależy na sprawnym poruszaniu się. Mięśnie te kontrolują bowiem wyprostowaną sylwetkę podczas biegu i poprawiają współpracę między biodrami, udami i dolnym odcinkiem kręgosłupa, a także usprawniają kończyny górne i dolne połączone z tułowiem.
  • Równowaga i koordynacja. Wykonując ćwiczenia w obrębie wszystkich mięśni brzucha i ich antagonistów (m. in. prostownika grzbietu) stymulujemy obszar mózgu zwany móżdżkiem, który odpowiada za koordynację, świadomość przestrzenną i równowagę. Przekonacie się o tym podczas przygotowań do sezonu narciarskiego i snowboardowego. W sportach tych nogi to nie wszystko. Niezbędny do jazdy balans i równowagę zapewnią Wam właśnie wzmocnione mięśnie brzucha.

Najlepszy sposób na ćwiczenia mięśni brzucha.

Ćwiczmy mięśnie brzucha w ciągu całego dnia, nie tylko w trakcie treningu! Poza wykonywaniem nieskończonej ilości brzuszków pamiętajmy o świadomym utrzymywaniu napięcia mięśni brzucha podczas każdej czynności dnia codziennego. Siedzisz za kierownicą, biurkiem czy w fotelu utrzymuj również napięcie mięśniowe. Odciążysz w ten sposób kręgosłup i pozwolisz mu odpocząć. Wyprostuje to także Twoją sylwetkę i zwiększy świadomość posiadanych mięśni. Jeśli natomiast masz problem ze świadomym napinaniem mięśni brzucha jest na to sposób. Dodaj do swojego planu treningowego ćwiczenia izometryczne, takie jak: plank, plank na piłce, czy zwis na drążku z ugiętymi nogami. Pobudzą one głębokie mięśnie brzucha i wytworzą odpowiednie połączenia nerwowe, pozwalające kontrolować Ci swój brzuch.

 

Teraz możecie śmiało już rąbać drzewo na swoim brzuchu. No unikajcie tylko ostrza siekiery. Szkoda żeby się stępiła ;P.


Kultura Sportu

Trener Personalny Piot Jańczyk Katowice 2017

3 powody, przez które Twoja waga ciągle stoi w miejscu

W zdrowym ciele zdrowy duch! Dlaczego aktywność fizyczna czyni Cię mądrzejszym

Śniadanie i czas na nie vs RANEK-jak sobie poradzić?